La mezzosoprano catalana Marta Valero es llicencia amb matrícula d'honor en Interpretació de Cant Clàssic i Contemporani a l’Escola Superior de Música de Catalunya.
Amb veu dúctil i extensa, ha sabut unir la musicalitat i expressivitat teatral, afrontant repertori i estils diversos, des de l’òpera Barroca fins a la música contemporània, interpretant rols operístics com: Volpino a Lo Speziale de F.J. Haydn; Tierra a Los Elementos d’A. Literes; Querubino a Le nozze de Figaro i Donna Elvira a Don Giovanni, totes dues de W.A. Mozart; Rossina a Il Barbiere di Siviglia i Angelina a La Cenerentola, ambdues de G. Rossini; Giuletta a Les Contes d'Hoffmann de J. Offenbach; Segona i tercera Dama a La Flauta màgica de W.A. Mozart; Dinah a Trouble in Tahití de L. Bernstein; i Spirit, de La Cendrillon de Massenet, producció del Gran Teatre del Liceu.
Els seus últims debuts operísitics són el rol de Dido, a Dido i Eneas de H. Purcell, amb el prestigiós grup instrumental La Risonanza, dirigit per Fabio Bonizzoni, i enguany, ha debutat el rol de Carmen a l'òpera Carmen de G. Bizet, al Palau de la Música Catalana.
Dins el repertori Contemporani, ha participat en diverses estrenes, destacant obres com Primary colors d'Agustí Charles; Lorca al Piano d’Enric Palomar i l'òpera El Saló d'Anubis de Joan Albert Amargós. a Suïssa i Alemanya i al TNC de Barcelona (Festval dÒpera de butxaca), Eva i Adam: el darrer Gènesi i M3 de Josep Maria Miró i Marc Artigau; LSP 3.1 de R. García Tomás. Ha cantat l’obra Drumming de Steve Reich en diverses produccions arreu de Portugal i l’estat espanyol amb el grup instrumental de percussió Drumming, i a Bèlgica i França amb el grup Ictus i la Cia. de Dansa Roses. Ha interpertat obres com El diari de J. Guinjoan i col.l.abora en diferents produccions amb el grup instrumental BCN 216 en obres com L'armari en el mar de Josep Maria Mestres-Quadreny, Hô de Giacinto Scelsi and Infinito Nero de G. Sciarrino. Interpreta obres de referència com El Amor Brujo de Manuel de Falla, les Folk songs de Luciano Berio i Pierrot Lunaire d’Arnold Schönberg.
La seva versatilitat vocal li ha permès endinsar-se en altres gèneres musicals, apropant-se també al jazz i al folk. Destaca la seva intervenció com a artista convidada en la producció del Brossa Quartet de Corda, Les cançons dels Brigadistes, enregistrant un CD d’aquest repertoti variat, que ha estat en gira per Catalunya, Espanya i França.
Junt amb el pianista Albert Guinovart, el flautista Bernat Castillejo i l’OCT 48, ha participat en diversos concerts en homenatge al mestre Manuel Oltra i el repertori interpretat ha estat objecte de l’enregistrament d’un CD. La Universitat de Montevallo (EUA) l’ha convidat a cantar al LeBaron Recital Hall, en honor a l’homenatge retat al professor i compositor LLuís Benejam, del que ha enregistrat amb el pianista Albert Guinovart -en homenatge en el seu centenari- un CD, que inclou la seva obra vocal i per a piano.
Estudis reglats:
1990: Diploma Elemental de Piano (pla '66). Estudis realitzats al Conservatori Professional de Música de Manresa (Barcelona)
1999: Títol de Professora de Cant (pla '66). Estudis realitzats al CPM de Manresa.
2000: Llicenciada en Dret per la Universitat Autònoma de Barcelona.
2006: Grau Superior, especialitat de Cant, a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC), amb Matrícula d'Honor.
Cursos de Perfeccionament:
2001 i 2002: II i III Curs de Lied amb Assumpta Mateu i Francisco Poyato, a Capellades (Barcelona)
2001 a 2006: Cursos organitzats i realitzats a l’ESMuC:
Curs de Tècnica vocal-Voicecraft (amb Gillyanne Kayes)
Curs d'Interpretació de "La nuove Musiche" (amb Montserrat Figueres)
Taller d'Interpretació Teatral (amb Xavier Sabata)
Taller d'Interpretació Teatral (amb Jordi Prats)
Taller de Cajón Flamenc (amb Nan Mercader)
Taller de Sakuhachi (amb Horacio Curti)
2003: Curs d'Improvisació Contemporània amb Beñat Achiary, a la Casa Elizalde (Barcelona)
2003 i 2004: IV i V Curs de Lied amb Mitsuko Shirai, Thomas Ruf, Hervè Baunard, Assumpta Mateu i Francisco Poyato, a Capellades (Barcelona)
2007: Escola d'òpera "La Cenerentola" de G.Rossini, amb Daniel Martinez, Stanislav Angelov, Pau Monterde, Miquel Górriz i Masterclass de Roger Alier i Raúl Giménez, a Sabadell (Barcelona)
2009: Acadèmies de Música Històrica (dirigides per Eduardo López Banzo), classes d'interpretació històrica a càrrec de Maria Grazia Schiavo (soprano), a Pamplona.
2009-2010: Workshop col.lcetiu d'Improvisació Contemporània amb A. Patrucco (Barcelona)
2012-2014: Repertori vocal, a càrrec de Marta Pujol.
2014, del 7 a l’11 de Gener: Curs de Perfeccionament amb Darrell Babidge (Baríton i professor a Brigham Young University al BYU College of FiniArts and Communications), a València.
Classes Magistrals:
1993 a 2000: Classes Magistrals (anuals) de Cant amb Dolors Aldea al CPM de Manresa.
1999 i 2000: Classes magistrals de Lied amb Alan Branch al CPM de Manresa.
2008: Classes (mensuals) amb Enedina Lloris
2008, 28 d'abril a 2 de maig: Classes magistrals amb Jaume Aragall. (Becada per la Fundació J. Aragall)
2012: Classes Magistrals amb Darrel Babidge.
Altres cursos relacionats:
1990-1991: Curs de Direcció Coral, a càrrec de F. Llongueras, organitzat per l’Orfeó Manresà a Manresa (Barcelona)
1992 i 1993: Cursos de Direcció “Trobada d’Animadors de Cant per a la Litúrgia”, organitzats per l’Abadia de Montserrat.
1996: XXIII Curs Internacional de Música, especialitat de Direcció Coral (Diego Lluch, Alain Langrée entre d’altres), a La Caparrella, Lleida.
1996: III Curs de diercció Coral, organitzat per la Schola Cantorum d’Algemesí "Institut Kodaly", a València.